A kompetencia útvesztői

BLOGBEJEGYZÉS @ 2018. szeptember 25.

Most, amikor az őszi divat újdonságokra figyelünk, vajon kinek milyen gondolatok villannak be a szebbnél szebb ruhák láttán?

Személy szerint engem csodálattal tölt el egy-egy jól megkomponált modell. Látom magam előtt a ruhákon dolgozó megannyi szorgos kezek több száz órás munkáját, a rajzasztal felett álmodozó tervező szemöldök ráncolását, mosolyát.

Amíg mi az őszi trend ötleteit, új színeit kutatjuk, addig a tervező mogulok már a 2019-20 as év őszi-téli kollekcióján dolgoznak. Mondhatjuk, hogy könnyű dolguk van, hiszen ők, az Houte-couture vezető tervezői együttesen határozzák meg a következő szezon irányvonalait.
Mint például a bővülő nadrágszárakat, a szélesedő vállakat, a díszítő elemek használatát (gondolok itt többek között a fodorra, masnira). Könnyűnek tűnik, viszont mégsem egyszerű… A vásárló közönségnek nem csak hogy el kell fogadnia, de meg is kellene vásárolnia.

(Kép forrása: Chanel 2014/15 Haute Couture Collection)

Azt viszont mi vevőként csak akkor tesszük, ha azonosulni tudunk az újdonságokkal, a márkával. Természetesen a kifutókról a boltok polcaira kerülő modellek nem csak az új irányvonalakat viselik magukon, hanem azt az árat, melyet a minőségi alapanyagok, a gyártási folyamatok (felettébb, ha kézzel készült termékekről beszélünk) az alkotók neve is megkövetel.

Nyilvánvaló, hogy ezek a termékek a csillagászati árak miatt csak keveseknek elérhető, ezért az Haute Couture tervezők tömeggyártásra szánt modelljeiket konfekcionálják és alacsonyabb áron piacra dobják, de ezek az árak még így is csak keveseknek érhető el.

Felhőtlenebb a helyzete azoknak a cégeknek, akik sokszor a bemutatót követő 24 órán belül már gyártják a sorozatokat a sikeres darabokból. Biztosra mennek a modelleket illetőleg, hiszen a sikerdarabokat kiválogatva indítják a termelést.
A gyermekmunkával Kínában, Thaiföldön, Törökországban, Vietnámban stb… előállított termékek, melyek szakmai apparátussal nem, vagy csak kis létszámban rendelkeznek, többszázezer darabban gyártódnak le silány minőségben.

Gondoljunk bele 9-10 éves gyermekek, akiknek az iskolapadban és a játszótereken lenne a helyük!

Természetesen nem a minőség, az egyediség a fontos számukra, hanem az azonnali reagálás, piacra dobás és a giga bevétel!

A fillérekből előállított termékeknek, melyet egy gyorséttermi ebéd árával megegyező összegért elvihet a vásárló, sajnos nagy a felvevő piaca Magyarországon is. (EUIPO becslései szerint évi 300 milliárd Forint veszteséget számítanak csak a magyarországi hamisítások miatt. A forgalom kiesés végett 9900 munkahellyel kevesebb áll rendelkezésre az országban!)

Érdekesség: Kiállításokon a feketében lévők általában márka ruhákat viselnek, míg a trendet követők színeset. Miért? A feketét öröknek gondolják, melyet bármely évszakban hordhatónak tartják. (ezzel a gondolatsorral egyáltalán nem értek egyet, de attól még így van… J) A Trend követők ruházata (a színes) viszont inkább a tömeggyártók polcairól származik.

 

Felmerül a kérdés, hogyan tudunk igényesen felöltözni, ha az egyik tucat, silány minőség, a másik elérhetetlen és talán egy kicsit túldimenzionált?  Mit tegyünk, ha az az értékrend, minőség iránti vágy, amit szeretnénk megmutatni nem található a boltok polcain? Hol található az egyedi, a különleges?

 

Választhatjuk az egyediség igényével, az egyre kisebb számban jelen lévő varrónőket, akik jellemzően kis helyigényű, sok esetben rosszul megvilágított, lehető legszűkebb ipari gépparkkal rendelkező szakemberek. A tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy igényes munkára ilyen lehetőségek mellett csak kevesen képesek!
Az általunk elképzelt modellt, melyet esetlegesen fotó segítségével elmagyarázunk, remélhetőleg a kívánalmaknak megfelelően meg is tudják varrni. Sokszor találkoztam olyan történettel, amikor a kétségbe esett örömanya az utolsó héten zokogva szaladt hozzánk ruháért…
Ami még nehézség, hogy sikerül-e azt az anyagot vásárolni, melyből az adott ruha egyáltalán elkészíthető? Arra már nem is merek gondolni, hogy egyáltalán mind a modell, mind a kiválasztott szín előnyős-e!? Megfelelő a modell választás az adott alkalomra?

A tudatosan megkomponált öltözködés is egy szakterülete a megjelenésünknek, mint például a pedagógusi pályának az idegen nyelv tanítása.

 

Lehet a tudás nélkül élni, de jóval nehezebb a dolgunk!

 

Vagy elfogadjuk a szakmai ismeret hiányából adódó hibáinkat, melyek esetlegesen hátrányokat okoznak nekünk.

A kérdés csak az, mit is akarunk valójában? Mi van akkor, ha az eddig felsoroltak egyike sem nyerte el a tetszésünket?

 

Ha nem tudunk varrni, nincs lehetőségünk minőségi alapanyagok beszerzésére és igényes egyedi a személyiségünkkel, a pozíciónkkal harmonizáló ruhatárat szeretnénk kialakítani, mit tegyünk?

 

Szerencsésnek mondhatom magamat, mert kisgyermekként már a szüleim által készített ruhákat hordhattam. Így a saját bőrömön tapasztaltam meg az egyedi, a különleges ruhák sikerét. (60-as évek végéről beszélek!)
A szüleim tudásával felvértezve, közel 40 éves (saját)
J ruhaipari szakmai tapasztalattal, színdinamikai tudással a tudatos öltözködés fortélyával elmondhatom, hogy az egyedi, a különleges, az igazán személyre szabott nem a boltok polcain található! Nem csak az alapanyagokra, de a műhelymunkára, a gépparkra is nagy hangsúly fektetünk azért, hogy minden szempontból a legjobbat adjuk megrendelőinknek.

Egy közös munka gyümölcse által jön létre a siker, melynek hatására a kiérdemelt tisztelet övezi a hölgyeket.  
Számomra, minden ruhának története van, míg kialakul az elképzelés, a szín s létrejön a csoda, mely túlmutat a ruhán! Beszélgetések, érzések, célok, vágyak fogalmazódnak meg és öltenek formát egy-egy modellben.

A blog elején vázolt ruhagyártási technológiák nem tudják és nem is akarják figyelembe venni a személy egyéniségét, sőt alkatát, színtípusát sem.

Ezért könnyen másolható, olcsóbb verziókra cserélhető. Hiába van hamisítás elleni világnap, hiába állítanak hadrendbe jogszabályokat, nyomozókat… Azt gondolom, mindig lesz, aki a nagy haszon érdekében lemásolja, hamisítja a konfekcióipar által előállított termékeket és a gyors haszon reményében olcsóbban piacra is dobja.

Ahogy a hamisítások, úgy a „sufniban” munkálkodó varrónők esetében is mindig lesz valaki, aki vállalkozik az olcsó termék előállítására.

Felettébb, ha van rá igény. Döntsük el számunkra mi a fontos!

Egyetlen dolog van, ami biztosan nem másolható! Ami személyes, csak nekünk, csak rólunk szól!

Ne álljon be a sorba! Éljen a lehetőséggel, próbálja ki a tudatosan megkomponált személyre szabottság érzését!

 

(Outfit: Daday Manufakútra, Modell: Debrei Zsuzsanna, Fotós: Baráth Helga)

 

Menü

Vevőszolgálat

Hétköznapokon 9-17 óráig a +36 (30) 474 875-as mobil telefonszámon, vagy a
nora@daday.hu
email-címen.

8900 Zalaegerszeg,
Kossuth Lajos utca 4-6.
Csipke Üzletház,
021-es üzlet